Inilah 10 Tips Mudah Menjaga Wajah Kita

Inilah 10 Tips Mudah Menjaga Wajah Kita

Combropedes.net – Wajah adalah mencerminkan diri anda. Jika wajah anda kelihatan bersih dan berseri, dapat menunjukkan daya menarik diri anda, jadi kita perlulah menjaganya dengan baik.

 

 

Tetapi bagaimanakah kita dapat menjaga muka kita? Kesibukan pada masa kini menyebabkan ramai orang tidak ada waktu untuk menjaga muka. Berikut adalah tips sederhana yang merawat wajah :

 

1. KURANGI MEMAKAI PENCUCI MUKA

Pencuci muka mempunyai bahan kimia yang akan menyebabkan muka anda cepat rusak dan berminyak. Coba hindari memakai pencuci muka yang mengandung minyak (oil control) karena akan menghilangkan minyak secara sementara saja. Dan menyebabkan muka menjadi lebih berminyak. Dua kali sehari sudah cukup.

 

2. JANGAN MEMAKAI PRODUK KECANTIKAN SESUKA HATI

Cara jaga muka ini sangat penting dan perlu diperhatikan serius. Jangan memakai berbagai produk kecantikan sesuka hati karena bisa membuat kulit muka akan menjadi rusak.

 

 

3. SERBUK TEH DAN MADU

Campurkan serbuk teh dan madu. Buat seperti scrub dan juga boleh di sapu pada leher dan lengan. Untuk memudahkan anda melakukan scrubbing, simpan campuran tersebut dalam wadah kaca dan simpan dalam kulkas.

Ini untuk menjadikannya lebih tahan lama. Jika disimpan di luar, campuran itu akan bertahan selama 2 minggu. Lakukan setiap hari.

 

4. UAP PANAS

Ini cara rawat muka yang agak rumit. Wap panas boleh kecutkan pori-pori kulit dan mengurangkan pengeluaran minyak. Caranya dengan menggunakan daun bunga tahi ayam. Gunakan daun bunga tahi ayam yang hijau dan segar. Basuh daun tersebut hingga bersih.

Masukkan daun dalam wadah dengan air berisi separuh penuh dan didihkan. Selepas air mendidih, angkat periuk tadi dan letakkan di atas meja atau lantai (kawasan yang membuatkan anda relax). Kemudian telungkupkan kepala anda dengan kain atau tuala yang tebal untuk menjalankan proses penguapan.

Dekatkan wadah yang berasap ke muka anda (anda boleh menjaga jarak anda dari wadah mengikut kenyamanan anda) dan biarkan wap itu meresap dalam kulit anda dalam 15-30 minit. Lakukan 2 kali seminggu.

Nota: Air rebusan daun bunga tahi ayam cuma boleh direbus semula sebanyak 2 kali.

 

5. MASKER BEDAK SEJUK DAN MADU

Ini cara jaga muka secara instan. Campurkan bedak sejuk dan 2 sendok makan madu dan buatkan seperti mask pada wajah. Lakukan selama 30 minit sebelum tidur dan bilaslah dengan air selepas itu. Ini dapat membuatkan kulit anda sentiasa tegang dan pori pori mulai mengecil.

 

6. MASKER PUTIH TELUR DAN MENTIMUN

Ini juga salah satu cara jaga muka yang gampang. Potong timun dan buatkan seperti masker pada muka anda dan biarkan sehingga kering. Kemudian bilaslah dengan air. Begitu juga dengan putih telur, buatkan mask pada wajah dan biarkan kering. Kemudian bilas dengan air.

 

 

7. TEH HIJAU (GREEN TEA)

Minum teh hijau sekali atau dua kali sehari. Teh hijau bagus untuk pengantioksida yang bisa menghilangkan jerawat.

 

8. MINYAK SAYURAN

Gunakan minyak sayuran sebagai pelembab wajah.

 

9. SENAM MUKA

Cara merawat muka ini cukup mudah. Ada yang tanya, “Bermanfaat gak ya?“. Cobalah dalu. Selalu menyebut ‘Ma Me Mi Mo Mu’ sebanyak 10 kali supaya dapat menguatkan otot muka dan bibir.

 

 

10. KURANGI MENYENTUH WAJAH

Ini cara jaga muka yang terakhir. Kita memangnya tidak dapat lari dari menyentuh wajah apabila gatal atau adanya jerawat. Namun kuman-kuman yang terdapat pada jari kita akan menyebabkan kulit kita terinfeksi pada bakteria dan menyebabkan kulit jerawat.

Kalau ingin menyentuh wajah, selalu bersihkan tangan anda dengan sanitizer atau air bersih. Gunakan kain apabila ingin memencet jerawat dan bilaslah dengan air biasa berulang kali. Ini karena kulit muka kita sangat sensitif dengan bakteria dan kuman.

Gimana Tipsnya Guy, Semoga Bermanfaat ya !!!

 

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
Situs Togel Online Terpercaya

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below

No Responses

Tinggalkan Balasan